Пламен Димов: Аз избрах Таря за Nightwish

Владимир Йончев 02 ноември 2014 в 19:16 30207 6

Снимка Личен архив

Пламен Димов с Емпу Вуоринен, Марко Хийетала, Туомас Холопайнен и Юка Невалайнен (отляво надясно горе) и с Таря Турунен (долу). Снимката е правена през 2003 г.

Пламен Димов е българинът, който е сложил най-голям отпечатък върху света в последните 2 десетилетия. През 90-те емигрира в Китее - малко финландско градче на руската граница с едва десетина хиляди души население и става учител по музика. От неговите ученици се ражда най-голямата финландска група и вероятно най-важната и обичана метъл група през новия век - Nightwish. Пламен е първият учител по музика на четирима от петимата музиканти в Nightwish, при него Таря Турунен взема първите си уроци по пеене, той е първият човек, на когото момчетата казват, че са създали Nightwish и именно него питат кого да изберат за вокал. Пламен е човекът, който изсвирва всички инструменти в Oceanborn - най-сложният и основополагащ за характерното звучене на Nightwish албум. Той е човекът, който помирява момчетата и Таря, когато между тях възниква напрежение. И досега е най-добрият приятел и ментор на Туомас Холопайнен, Емпу Вуоринен и Юка Невалайнен.

Вече 2 години поред в Китее Пламен организира Nightwish week - уъркшоп, на който събира млади музиканти от целия свят и търси сред тях новите Nightwish и новата Таря.

Търся го по повод утрешния концерт на Таря (3 ноември, понеделник, зала "Универсиада", 20 часа). Говорим си на "ти", защото покрай многото разговори за любимата му група, която той е открил за света, вече сме станали приятели.

Ти си човекът, който е открил Таря и останалите от Nightwish за музиката. Разкажи ни за тоя период, как се случи това?

1992 г. за пръв път видях Таря. Останах учуден, че тя не пее фалшиво. Питах я: "Ти защо не пееш фалшиво?" Тя се учуди - "А трябва ли да пея фалшиво?". Казах й: "Не трябва, продължавай". Това е първата ми среща с Таря. Туомас го познавам отпреди това, семействата ни бяха близки.

С Таря започнахме уроци, исках да направя от нея втора Уитни Хюстън. Не можах да направя това. Тя си взе своя път, изгради собствен стил и го наложи.

Ти си бил преподавател в училището в Китее.

Преподавах на всички още от началното училище. Таря беше в шести клас, когато я видях за първи път. Беше едно чаровно дете със светли очи. Имаше прекрасна майка, която винаги я водеше като имахме репетиции.

Таря беше в осми клас и пеехме една балада на един конкурс. Тя се казваше Tonightw I Celbrate My Love на Peabo Bryson и Roberta Flack. В баладата се говори за двама влюбени. Текстът беше такъв, че ученичка и учител като го пеят, някой ще се почуди какво става тука.

Обадих се на бащата на Таря и го питах. Казвам му: "Виж какво - тази вечер е пеем с Таря такава и такава песен и там става въпрос за това и това. Може ли да го пеем?".

Той вика: Пейте си го, каквото искате правете. Никой не разбира английски в Китее...

Китее е много малко градче. Откъде такава рок експлозия в него? Всички от Nightwish са от Китее.

Всички са от Китее. Аз съм много силна личност и променям обстановката, където и да отида. Аз съм човекът, който е променил облика на този град в света, не само във Финландия. Няма човек във Финландия, който като кажеш Китте да не каже Nightwish. И като кажеш NIghtwish, казваш Пламен. Но никога не съм мислил, че ще стигна дотам, че като отида в Google ще видя милиони неща с моето име.

Самата Таря разказва, че като е била малка не е слушала рок. Слуша ли се рок в Китее или ти го донесе там.

Когато отидох, имаше местен рок. Но аз донесох другия свят. По принцип слушам всякаква музика - джаз, фънк, груув, хеви. Може би обогатих палитрата на музика в Китее, след което се пръкнаха хубави групи. По едно време имаше 17 групи в този 13-хиляден град и аз се занимавах с всички групи.

Има ли други освен Nightwish, които станаха известни?

- Да, Devision 19. Те свирят траш. Сега се преместиха на 60 км от тук. Една от най-добрите блус-рок групи във Финландия се казва Even Steven. Четирима от петимата са от Китее. Китаристът им Тимо Тимонен е страхотен, мой ученик. Все едно слушаш Стиви Рей Вон, Джими Хендрикс и Ерик Клептън в едно, Никога не съм имал такъв китарист до себе си.

А как се създаде Nightwish? Ти имаш ли пръст в създаването на групата?

В една юлска лятна вечер Туомас, Юка и Емпу са на един остров - там, където Туомас живее, и Туомас им казва, че тримата ще направят група, която ще се казва Nightwish. Първият, който чу за това бях аз. Те бяха само тримата, когато направиха Nightwish и се нуждаеха от певица. Питаха ме мен кого да изберат. Казах им - Таря. Само Таря. В този момент даже не знаех какво правят, но знаех, че Таря е за тях.

Първият им басист беше Сампа Хирвонен - той е създателят на Disvision 19 (за които стана дума по-горе), но той беше за малко. Донесоха ми първото демо - това беше песента Nighwish. В първия си албум - Angels fall first - нямаха басист - Емпу освен китарите свири баса. После дойде Сами Ванска.

Момчетата познаваха ли се с Таря преди това?

Да, познаваха се. Те са от едно училище.

В началото звукът на Nightwish  е много акустичен. Как стана това минаване от акустичния звук към метъла?

90-те бяха времето на метъла. Тогава беше черният албум на Металика, Пантера, в Норвегия палеха църкви... беше тъмно време. И тези млади хора може би са изживели нещо от световната депресия. През 90-те години беше черно, беше тъмно. Явиха се най-големите хеви групи тогава. И може би разбраха, че трябва да сложат повече power, да сложат повече барабани, повече децибели, да се получи повече агресивност. В Angels Fall first много красиви неща се направиха, но във вторият албум - Ocenaborn , вече представите на Туомас се задравяват. Туомас иска да има оркестър, да има нещо огромно на заден план. Факт е, че в Ocenaborn - албум, който е продаден в 1 300 000 копия, целият оркестър отзад съм аз с една цигулка и Туомас с един синтезатор. Всички други си заминаха, в студиото останахме само двамата и направихме целия оркестър.

Ocenaborn е може би най-сложният албум на Nightwish, в него са всички насоки, в които по-нататък групата тръгва...

Точно. Това беше най-големият трамплин на групата.

Допитваха ли се до теб в каква посока да поемат?

Не. Тук, където живея, има толерантност. В България, когато разберем, че сме приятели, отиваш в парцела на другия, без даже и да питаш. Тук, във Финландия, аз дори да съм го учил този млад човек, не мога да му оформям идеите, какво да композира. И това е толерантност, а не студенина. Тази толерантност прави индивида още по-индивидуален. Аз не съм от учителите, които правят свое копие. Не - това е убиване на индивидуалността. Туомас е свирил с мен Herbie Hancock, Weather Report и Joe Zawinul. Но тръгна по собствения си път повече не съм му бъркал главата с джаз-рок. Бил съм като баща, бил съм като покровител, като съветник. Но дотолкова.

Изненада ли те успехът? Кога разбра, че тази група ще излезе извън границите не само на Китее, но и на Финландия?

Аз виждах, че става нещо необичайно. Те свириха стил, който го нямаше или поне не свириха много хора в този стил. Това е една от причините да бъдат известни - че свирят нещо различно.

Няма как да не те питам за конфликта между Таря и момчетата.

- Това е конфликт, който се появява във всяко семейство, във всяко приятелство. Медиите го направиха голям. Никой от нас не вярваше, че ще стане толкова голям. Туомас написа писмото до Таря, там са изброени причините. Отговорите на Таря са в интернет. Няма какво да се тълкува повече.

Толкова години след раздялата им не ти ли е мъчно, че толкова много талант остава похабен? Нито кариерата на Nightwish е силна без Таря, нито кариерата на Таря е силна без Nightwish.

Стилът на Nightwish с Таря свърши през 2005 г. Туомас започна да композира за следващата певица и албумът се превърна в петкратно платинен. Една метаморфоза има в Nightwish, който изживява третата си ера в момента. Първата певица (Таря) беше класическа и това беше първата ера. Втората певеица (Анет Олсон) беше шведски поп и Туомас написа песни точно за нея. Сега е третата ера с Флор.

В България употребяваме прекалено често "по-добра". Ако го заменим с "на мен ми харесва повече", нещата си идват на мястото. Това са три уникални певици. Нито една не е по-добра от другите. Аз слушам и харесвам и трите. Не мога да сложа Таря да пее песните на Анет, ниото Анет да пее песните на Таря. Няма как да стане, защото не са писани за нея.

Продължаваш ли да поддържаш връзка с Nightwish? Кога се видя с тях за последен път?

През юли. Правех уъркшоп в Китее и посрещнах 35 млади таланти - музиканти и певци от 17 страни, включително и от България. Направихме 3 концерта. Събитието се казва Nightwish week.  Направих изненада на тези млади хора, които дойдоха от всички краища на света. След концерта в църквата, който беше изцяло на фински език и всички плачеха, ги въведох в Nightwish bar. Той беше тъмен, те не знаеха къде ги водя. изведнъж осветлението светна, видяха се телевизионни камери и цялата група Nightwish стои отпред и се усмихва. Имаше писъци, крясъци...

С Таря кога си се виждал за последно?

Преди 9 години. За съжаление не поддържам връзка с нея. Но с нейните братя и нейния баща се виждам редовно и сме си същите приятели, както и преди.

От някое от тези 35 момичета, които обучаваш, ще се роди ли новата Таря?

Искам да запишеш едно име - Nayara Camarozano от Сао Паулу, Бразилия. Тя звучи много близко до Таря и разплаква публиката.

А от твоето училище в Китее ще се роди ли втора група като Nightwish?

Сега не е времето на групите. Имам няколко добри солисти. С една солистка участвахме във Voice of Finland, с друга в Idols, но останаха втори и трети. Раждат се, но младите хора искат внимание. Не е някакво чудо, че се раждат тук. Но тук те имат условия. Ако българските деца имат същите условия като финландските, ще имат 5 пъти повече успехи. макар че Николета Станойкова със Slow, Love, Slow от Imaginaerum ги размаза.

От тези 35 деца, които обучаваш в Nightwish week колко са българчета?

И едно момче Марио, което свиреше пиано  и певиците Стела Дойкова, Росица Делиева и Николета Станойкова. Николета е направо явление.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови